2 نوامبر 2023 - مقاله ی جدید منتشر شده در پایگاه داده های سیستماتیک کاکرین نشان داد که انسولین را می توان برای ماه ها در دمای اتاق بدون از دست دادن قدرتش نگهداری کرد که برای افراد مبتلا به دیابت که در مناطقی با دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی یا یخچال با برق پایدار زندگی می کنند، نویدبخش است. این خبر بر میلیون ها نفر از مردمی که در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند، به ویژه در مناطق روستایی، و همچنین افرادی که زندگی آنها به دلیل جنگ یا بلایای طبیعی مختل شده است، تأثیر می گذارد.

انسولین انسانی، انسولینی مشابه با انسولین تولید شده توسط بدن است که به تبدیل غذا به انرژی و کنترل سطح قند خون کمک می کند. افراد مبتلا به دیابت نمی توانند انسولین کافی بسازند و افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید چندین بار در روز معمولاً قبل از هر وعده غذایی انسولین تزریق کنند. انسولین یک داروی ضروری برای افراد مبتلا به دیابت است و دستورالعمل های فعلی بیان می کند که قبل از استفاده باید در یخچال نگهداری شود تا اثربخشی آن حفظ شود.

با این حال، برای میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت که در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، واقعیت تلخ این است که برق و یخچال وسایل تجملی هستند که در دسترس آنها نیست. جمعیت‌های آسیب‌پذیر در مناطق جنگ‌زده، مناطق مستعد بلایا، و مناطق آسیب‌دیده از بحران های آب ‌وهوایی، از جمله آن‌هایی که گرمای شدید را تحمل می‌کنند، نیز به راه‌حل‌هایی نیاز دارند که به یخچال‌های برقی متکی نباشند.

در این مرور جدید، محققان نتایج مطالعات مختلف در مورد این که چه اتفاقی برای انسولین می‌افتد اگر در خارج از یخچال نگهداری شود، از جمله داده‌های منتشر نشده قبلی از تولیدکنندگان انسولین را خلاصه کردند. این بررسی نشان داد که امکان نگهداری ویال‌ها و کارتریج‌های باز نشده از انواع خاصی از انسولین انسانی در دمای حداکثر تا 25 درجه سانتی‌گراد برای حداکثر شش ماه و حداکثر تا 37 درجه سانتی‌گراد برای حداکثر دو ماه، بدون کاهش یا از دست دادن فعالیت بالینی انسولین وجود دارد.

داده‌های یک مطالعه نشان داد که فعالیت انواع خاصی از انسولین زمانی که تا سه ماه در دمای محیطی نگهداری شود که بین 25 تا 37 درجه سانتی‌گراد نوسان می کند، هیچ تغییر نمی کند. این نوسان شبیه چرخه ی دمای روز و شب است که در کشورهای گرمسیری تجربه می شود.

تیم تحقیقاتی به رهبری Bernd Richter از انستیتوی طب عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاینریش هاینه در دوسلدورف، آلمان، تحقیقات جامعی را برای بررسی پایداری انسولین در شرایط مختلف نگهداری انجام دادند. آنها مجموعاً 17 مطالعه از جمله بررسی‌های آزمایشگاهی ویال‌های انسولین، کارتریج/قلم‌ها و سرنگ‌های از پیش پر شده، را تجزیه و تحلیل کردند. نتایج این بررسی ها نشان داد که  قدرت انسولین در دماهای بین 4 تا 37 درجه سانتی‌گراد ثابت باقی می ماند، بدون از دست دادن فعالیت بالینی انسولین.

دکتر Richter، بر اهمیت این تحقیق به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تاکید کرد، و گفت: انسولین یک راه نجات برای این افراد است، و زندگی آنها به آن بستگی دارد. در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چالش های خود را دارند، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز به انسولین حکم بقای آنها را دارد. نیاز حیاتی به انسولین، راهنمایی روشنی را برای نحوه ی نگهداری از انسولین برای افراد مبتلا به دیابت که در شرایط بحرانی زندگی می کنند، می طلبد.

او افزود: مطالعه ما فرصت های جدیدی را برای افرادی که در محیط های چالش برانگیز زندگی می کنند، جایی که دسترسی به یخچال محدود است، باز می کند. با درک پایداری حرارتی انسولین و کشف راه حل های نوآورانه برای ذخیره سازی آن، می توانیم تاثیر قابل توجهی بر زندگی و رفاه افرادی که به انسولین وابسته هستند، بگذاریم.

این یافته‌ها می‌تواند به جوامعی کمک کند که با چالش‌هایی در تامین امنیت ذخیره‌سازی مداوم انسولین در محیط سرد، مواجه هستند. این نتایج به افراد اطمینان می دهد که نگه داری انسولین در خارج از یخچال بدون به خطر انداختن پایداری این داروی ضروری، امکان پذیر است. این نشان می دهد که اگر دستگاه خنک کننده یا یخچال مطمئن در دسترس نباشد، می توان در دمای اتاق با استفاده از دستگاه های خنک کننده ی ساده مانند گلدان های سفالی انسولین را نگه داری کرد.

محققان همچنین مواردی را که هنوز در مورد آنها نتیجه ی قطعی و مطمئنی وجود ندارد، برای تحقیقات آینده شناسایی کردند از جمله نیاز به درک بهتر اثربخشی انسولین پس از نگهداری در شرایط مختلف. آنها گفتند: همچنین تحقیقات بیشتری در مورد انسولین مخلوط شده(mixed insulin)، تأثیر حرکت به عنوان مثال هنگام استفاده از پمپ های انسولین، آلودگی در ویال ها و کارتریج های باز شده و مطالعات بر روی شرایط محیطی سرد، مورد نیاز است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-human-insulin-temperature-sensitive-previously-thought.html